Zadržování vody v těle

Příznaky

  • Celulitida
  • Otoky
  • Nateklá oční víčka po ránu
  • Obtížné hubnutí
  • Zvýšená potivost
  • Pocit těžkých nohou
  • Zvýšená únava
  • Oslabený imunitní systém
  • Pocit plnosti (břicho jako balón)

Příčiny

  1. Nedostatečný pitný režim
    • Pokud si myslíte, že čím méně budete pít, tím méně vody bude tělo zadržovat, opak je pravdou. Organismus reaguje na dlouhodobou dehydrataci právě zadržováním vody v tkáních, a proto je důležité pravidelně doplňovat tekutiny. Názory odborníku na množství tekutin, které bychom měli denně vypít, se různí. Obecně však platí, že by to mělo být okolo 2 litrů denně. Právě proto, že je tělo z poloviny tvořeno vodou, je čistá pramenitá voda tím nejlepší zdrojem tekutin, který můžeme našemu tělu poskytnout. K dalším lepším alternativám patří slabé čaje, ředěné ovocné a zeleninové šťávy nebo minerální vody, které kromě tekutin mohou také doplnit minerální látky. Pozor si však musíme dát na to, abychom naopak neměli některých minerálů nadbytek, proto je lepší pít minerálky v rozumném množství, považovat je pouze za doplněk pitného režimu a snažit se jednotlivé druhy střídat. Bylinné čaje mohou mít na organismus i léčebné účinky, ale zde taky platí, že bychom je měli dávkovat s rozumem. Mezi nevhodné zdroje tekutin patří slazené limonády, protože obsahují velké množství cukru nebo jiných sladidel, nápoje colového typu navíc obsahují ještě kofein a kyselinu fosforečnou, která ochuzuje tělo o kalcium. Do pitného režimu se nezapočítává káva a alkohol. Konzumace však není vhodná pro lidi, kteří mají zdravotní problémy, jenž alkohol zhoršuje. Sycené nápoje obsahují oxid uhličitý a jejich častá konzumace není vhodná, protože zatěžují žaludek a způsobují potlačení žízně mnohem dřív než nápoje nesycené. Příjem malého množství alkoholu může prospívat, například půl litru piva může dodat tělu vitamíny a další prospěšné látky.
  2. Nezdravá strava
    • Ano zadržování vody může mít na svědomí také nevyvážená strava a to hlavně nadbytek soli. Denní doporučená dávka soli pro dospělého člověka je kolem 5g. Nadbytek soli není pro lidské zdraví vůbec prospěšný, proto je na místě snažit se solení omezovat ať už při vaření nebo hlídáním obsahu soli v potravinách. Mezi potraviny, které obsahují často velké množství soli, patří brambůrky, uzeniny, některé mléčné výrobky jako korbáčiky nebo například olivy. Dost solené je i pečivo, a tak není obtížné doporučenou dávku překročit.
  3. Onemocnění a léky
    • Také některá onemocnění mohou mít za následek zadržování vody v těle. Právě otoky mohou být příznakem některých kardiovaskulárních, jaterních či ledvinových potíží. Pokud máte podezření na některou z těchto nemocí, bude lepší vyhledat lékaře, který vám udělá vyšetření, aby vyloučil závažnější zdravotní problémy. Také některé medikamenty mohou způsobovat zadržování vody v těle jako například hormonální antikoncepce.
  4. Ostatní příčiny
    • Mezi ostatní příčiny patří například stavy po úrazech a operacích. Zadržování vody v organismu se rovněž objevuje při různých poruchách lymfatického systému, při nedostatku pohybu (dlouhé sezení) a během těhotenství.

Co s tím?

  • Změna životního stylu
    • V první řadě je potřeba věnovat pozornost výběru potravin, dbát na pestrou stravu a omezit vyšší množství soli, cukru a průmyslově upravených potravin. Důležitá je pravidelná konzumace ovoce, zeleniny a především dostačující pitný režim. V neposlední řadě je vhodné věnovat každý den alespoň pár minut fyzické aktivitě. Skvělé je například plavání. Pokud sportu zrovna neholdujete, budou pro začátek stačit pravidelné procházky na čerstvém vzduchu.
  • Lymfatické masáže
    • Lymfatická masáž je jemná, zdraví prospěšná technika, která podporuje odtok lymfy z tkání. Pomáhá především k odstranění nadbytečné vody z těla, redukuje otoky i celulitidu a má detoxikační účinky, protože pomáhá odstraňovat odpadní látky nahromaděné v tkáních. Při výběru těchto masáží bychom vždy měli preferovat masáž provedenou odborníkem, před masáží přístrojovou, protože je účinnější, přesnější a lépe se zaměří na postižená místa.

Čemu se vyhnout?

Neordinujte si sami přípravky k odvodnění, můžete si ublížit. Tato léčiva by měl nasazovat pouze lékař.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *